Nyheter

Kelsea Ballerini Spiller På Det Trygge i “Subject To Change”

today30 oktober 2022 12

Bakgrunn
share close

Kelsea Ballerinis Subject to Change antyder nok en sjanger-bøyende, grenseskyvende country crossover-plate, men det er hennes mest konservative verk til dags dato.

Da countrysanger Kelsea Ballerini oppnådde crossover-suksess med Chainsmokers-samarbeidet “This Feeling” i 2018, tillot det hennes gjennombrudd i popmusikk-stratosfæren, hvor hun snart begynte en bane som ligner på Shania Twain eller Kacey Musgraves . Da karrieren hennes ble myndig i en tid der det å skille mellom sjangere betydde mindre enn å generere strømmer. Andre countryartister som Maren Morris fulgte etter i årene som kom med denne nye typen crossover-singel, som var mindre crossover og mer samarbeid: hvem bryr seg om hvilken sjanger du lager så lenge vi kan komme sammen og lage en genuint god sang ?

Ballerini virket forpliktet til å oppfylle denne nye typen countrypopstjerne for Spotify-generasjonen med sitt eponyme tredje studioalbum Kelsea , som hun beskrev som å innkapsle både country- og popambisjonene hennes, hjulpet av samarbeid med både Halsey og Kenny Chesney. Men albumet kom den uken de fleste deler av verden stengte butikken på grunn av COVID-19, og som et resultat genererte det ikke helt den typen respons noen forventet fra det. To år senere har sangeren kommet tilbake med sin fjerde LP, Subject to Change, en tittel som Ballerini skrev for å fange følelsene hennes for å omfavne endring for sine positive egenskaper. Men ironisk nok har lite endret seg i sangerens materiale: om noe er det flyttet bakover like blid og er utvilsomt hennes mest konservative verk til nå.

Med sitt første og andre album, The First Time og Unapologetically , fikk Ballerini låtskrivingskreditt på hvert spor. Kelsea fikk overraskende lite skrivebidrag fra sangeren for det som en gang ble beskrevet som hennes mest personlige arbeid. Selv om hun lenge har beskrevet at påvirkningene hennes kommer overalt, fra Britney Spears til Keith Urban, er det kanskje ikke så langt å antyde at Ballerini er mer en countrysanger enn pop. Men det betyr ikke at hun ikke lokket oss med en bildeperfekt countrypoplåt som Subject to Changes ledende singel, «Heartfirst», som så ut til å love nok en sjangersvingende, grensesprengende plate som en oppfølging av Kelsea. Men det kunne ikke vært lenger unna saken.

Ballerinis vokal har aldri vært sterkere enn de er på Subject to Change . Mens tekstene og livsleksjonene i hvert spor etterlater mye å være ønsket, er sangeren i sitt rette element musikalsk. Dessverre er det mer gammeldags country som ikke trykker på noen knapper (for det meste). Enten hun lærer kraften som de små tingene i livet har eller kurrer om at kjærlighet er som bildet av en cowboy, er det en form for eskapisme å kjøpe seg inn i den salige uskylden disse sangene fremmer – spesielt siden hun gir ut et album fullt av takknemlige, letthjertede sanger om kjærlighet og livet, annonserte Ballerini en skilsmisse fra countrysangerinnen Morgan Evans.

Albumets største tabbe er imidlertid midt i å erklære hvordan hun “gjør sitt beste” siden “2020 var et rart år / albumet falt på et merkelig tidspunkt,” tar Ballerini billige bilder på en annen popstjerne som hun satte på. spor fire av hennes forrige LP: “Skulle ønske jeg kunne ta den tilbake, jeg ville aldri spurt / hvis jeg visste at vi ikke ville snakke mer.” Media falt umiddelbart rundt dette antatte opprøret mellom Ballerini og Halsey, og fremkalte dårlige minner fra forrige gang en countrysanger ropte ut en popstjerne i en hitlåt – men Taylor Swift og Katy Perry har siden reparert gjerder, tror jeg. I en digital tidsalder der det fortsatt er sjokkerende lett å være kvinnefiendtlig, er kjente kvinner som kaller hverandre i poplåtene sine nå som datert og legger unødvendig bensin på bålet (les: Twitter). Kan endreser lydmessig godt laget, men intensjonene tyder på at vekst og endring fortsatt er et annet sted i horisonten.

Skrevet av: Countryradio Teamet

Rate it

0%